Tervehdys ystäväni
Potilas sai toisen diagnoosin loppuelämäksi. Siihen liittyi
hoitotarvikkeita, joita kotikunnassa jaetaan keskitetysti kunnan
toisella laidalla, mutta ne toimitetaan joko postin
pakettiautomaattiin tai omalle terveysasemalle. Hoitotarvikkeet saa
maksutta kunhan ystävällinen kyseisen sairauden vastuulääkäri
kirjoittaa lähetteen. Ja asiakas (ent. potilas) osaa
rekisteröityä.
Mr Murphy iski taas unenomaisella varmuudella
tässä palvelussa.
Ensin kävi niin että toinen diagnoosi,
jonka hoito kuuluu osastolle S, tehtiin päivystyksessä ja kun
potilaan perussairaus on hoidossa osastolla K, häntä hoidettiin
osastolla K. Osastolla K ei tiedetä S-osaston käytännöistä
yhtään mitään, eikä osasto S tiedä potilaasta mitään. Potilas
kotiutettiin yhden A4:n, yhden ylimääräisen hoitotarvikkeen ja
omaisille esitetyn demonstraation kanssa. Demonstroiva hoitaja neuvoi menemään apteekkiin näiden tarvehankintojen kanssa.
Ikään kuin ei tietäisi, että on hoitotarvikejakelu tällaisille
kroonikoille olemassa. Hoitotarvikkeita tarvitaan yksi per viikko, eikä niitä saa
ainakaan kotikaupunginosan apteekista.
Osasto K:lta saadussa
A4:ssa sanotaan hoitotarvikkeesta että niitä saa
omalta terveysasemalta tai hoitotarvikejakelupisteistä
hoitopisteestä saatavalla hoitovälinejakelulähetteellä'.
Sitten
huomattiin että lähetettä ei ollut edes sähköisessä muodossa,
joten kysyin terveyskeskuksesta miten saan lähetteen. Vastaukseksi
asiantuntija kertoi: 'Hei, ensimmäisenä kertana pitää olla
yhteydessä hoitotarvikejakeluun puhelimitse.' Koska kesällä on
supistetut aukioloajat voin soittaa ma-to tunnin ajan klo 10-11 ja
kun soitan saan ensimmäisellä kerralla jonottaa koko tunnin.
Toisena päivänä saan ystävällisen ihmisen langan päähän ja
hän vahvistaa epäilyni: lähetettä ei ole ja pitää ottaa
yhteyttä hoitavaan lääkäriin, joka voi lähetteen kirjoittaa.
Epätoivo alkaa puskea pintaan: hoitavasta lääkäristä ei ole
tietoakaan (oletettavasti osasto S:n päivystävä), viikko on jo
kulunut, eikä tietoakaan mistä tarvikkeen saisi ja
milloin.
Jotenkin asiaa edistääkseni soitin osasto K:lle,
jossa ensin osastosihteeri lupasi selvittää ja sitten avulias
sairaanhoitaja soitti kysyäkseen mikä lienee ongelma ja kertoakseen
ettei heillä mitään lähetteitä kirjoiteta. Mutta surkean
tarinani kuultuaan hän lupasi kipaista osastolla S kysymässä mitä
siihen lähetteeseen pitää kirjoittaa. Ja kappas vaan tuokion
kuluttua hän soitti uudelleen ja kertoi lähettäneensä lähetteen
keskitettyyn tarvikejakeluun ja maapostissa myös minulle. Ihan pieni
helpotuksen huokaus tähän kohtaan.
Luin tarkkaan
terveyskeskuksen ohjeet joiden mukaan hoitotarvikkeita voi tilata
sähköisesti. Ohjekin oli, oikein videolla. Mutta eihän se
onnistunut. Joten jouduin taas kysymään ao. tiimiltä miten pitäisi
toimia. Sain vastaukseksi: 'Hei, ensimmäistä kertaa asioidessa on
oltava yhteydessä hoitotarvikejakeluun puhelimitse. Sen jälkeen
onnistuu Maisan kautta. ' No soitin tarvikejakeluun samaisen kapoisen
aikaikkunan sisällä kuin aikaisemminkin, kesä kun jatkui edelleen.
Ja kappas vaan, tarvikkeet lähetettiin maapostissa laidalta
toiselle. Nykyisellä postinkululla viikonlopun yli kesti kuusi
päivää. Piti hieman venyttää 'kerran viikossa' -ajoitusta koska
tarvikkeen hankkiminen kesti kaksi ja puoli viikkoa. Noh –
kesäaika, tumpelo puolesta-asioija, Apotti, Posti ja Maisa. Mitäpä
sitä moittimaan.
Tarvikkeita tuli jakelusta kolmeksi
kuukaudeksi. Ja sitten tuli syksy ja ruska eikä jäljellä ollut
enää kuin kuukauden tarvikkeet. Koska tilaaminen onnistuu 'sen
jälkeen Maisan kautta' tarkastin Maisan ohjeen ja tein pilkulleen
kuten ohjeessa sanotaan. Muuten meni ihan nappiin mutta Maisan
toimintaan kuuluu oleellisesti, että se rajaa ne kohteen joihin voi
viestin lähettää: meillä on käytössä osasto K, lähimmän
terveysaseman tiimi A ja tiimi B sekä 'viesti ammattilaiselle', joka
olettaa että tiedän jonkun ammattilaisen nimen. Siis kohteita ovat
vain ne, joiden asiakkaita olemme. Emme tosin näe mistään mikä
organisaation lonkero on meidät hyväksynyt asiakkaakseen, ja mikä
ei. Tarvikkeen tilaaminen Maisan avulla ei siis onnistunut ja tiimi
B vastasi että pitää soittaa hoitotarvikejakeluun.
Soitin.
Ystävällinen rouva totesi ensin että Maisaa ei ole tehty hoitajien
tarpeeseen. Selitin asian ja sen että en ymmärrä miksi en voi
tilata sähköisesti. Asiakkaan hetulla löytyi kuitenkin se lähete,
joka osasto K:n ystävällisen sairaanhoitajan avulla oli saatu.
Mutta olin tehnyt virheen, minun olisi pitänyt sillä ensimmäisellä
soitolla sanoa että aion tilata jatkossa sähköisesti, niin minut
tai siis asiakas olisi rekisteröity asianmukaisesti. Tarvikkeita
kuitenkin lähetetään, koska soitin ja nyt potilas myös
rekisteröidään sähköisen palvelun käyttäjäksi. Näin pitää
toimia etteivät kaikki 5,9 miljoonaa tule yhtä aikaa aiheuttamaan
ruuhkaa sanoi rouva. Ja sitten että sitä Maisaa pitää osata
käyttää, hänellä on anopille tehdyt ohjeet, jotka lupasi
toimittaa minulle.
Rouva kysyi myös mahdammeko tarvita jotain
muita tarvikkeita? Pyysin häntä selostamaan mitä tarvikkeita voisi
olla tarjolla, koska en ole selvännäkijä. Olisi kuulemma
muoviteline ja sukka. Sukkaa emme kaipaa, mutta teline olisi ollut
kotiutuksen jälkeen ok, ostin netistä ja toisella sairaala jaksolla
K-osastolla syyskuun alussa mukaan tarttui muoviteline. Ei siis enää
tarvetta näin kolmen kuukauden kuluttua
...uskoisin
että … tulee jatkumaan
samassa liemessä ollaan
terveisin
puolesta-asioija
Näin kertoo suomi.fi: "Jotta voisit asioida toisen henkilön puolesta, täytyy teidän molempien olla elossa ja molemmilla tulee olla voimassa oleva henkilötunnus. Nämä tiedot tarkistetaan väestötietojärjestelmästä, kun kirjaudut asiointipalveluun. Tietosuojasyistä sinulle ei voida kertoa tarkkaa tietoa siitä, miksi et voi asioida toisen henkilön puolesta kyseisessä palvelussa. Saat ainoastaan tiedon, onko toisen puolesta asiointi mahdollista vai ei."
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Yläleuan rankaproteesi
Potilas velvoitti puolesta-asioijan hoitamaan ’tämän hammasasian’. Pienellä tarkennuksella selvisi että muutaman hampaan sillan tapainen, jo...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti