Maisa on Apotin pikkusisko, joka kokoaa sote-rekistereiden tiedot yhteen. Se on tehty Wisconsinissa (USA) nimellä MyChart.
Ajatuksena on että kun potilas tai siis nykyinen asiakas antaa tietojaan niin niitä voidaan käyttää ylt'ympäriinsä sote-yksiköissä, ja sote-henkilöt kirjaavat omiansa joita sitten ainakin osittain näytetään asiakkaalle Maisan ja toisaalta OmaKannan kautta.
Tietoturvasta on vaikea sanoa mitään, mutta tietosuoja on kohdillaan. Tästähän on julkisuudessa kohuttu ja josta hankepäällikkö loihe lausumaan 'järjestelmä on ainoastaan ammattilaisten käsissä eli niiden, jotka järjestelmässä olevia tietoja tarvitsevat'.
Meille tehtiin hoitotarpeenarviointi (sosiaalihuolto), mutta sitä ei asiakas voi nähdä Maisassa, eikä voi tietää kuinka laajalti arvio on jaeltu ammattilaisten kesken. Vinkumalla sain tulosteen, mutta vähän samaan sävyyn kuin Tuntemattoman sotilaan Mäkilä suolasilakan Hietaselle antaessaan.
Maisan näkymien sanotaan olevan palvelukontaktien mukaisia. Ilmeisesti asiakkaan palvelukontakti on se, mikä meillä ei syntynyt hoitotarvikejakeluun ('ette ole rekisteröitynyt'), tai se mikä meillä melkein syntyi kotihoitoon ('ei-asiakas, vain tilapäistä apua').
Maisan perusasetelma on aika helppo: ylälaidassa on alasvetovalikot: 'Oma asiointi', 'Tutki tietojasi', 'Ota yhteyttä', 'Asetukset'.
Ensimmäisestä valikosta voi valita 'Varaa aika', 'Peru ajanvaraus', 'Tee reseptin uudistamispyyntö','Tee hakemus tai ota yhteyttä sosisaalihuoltoon', 'Täytä itsearviointi ja kyselylomakkeet', 'Hae terveyskirjastosta'.
Kotikunnassa ajanvaraus Maisan kautta ei onnistu, saa kyllä nakerrella tietoja, valita jopa päivän, mutta sitten tyssää, peruminen ehkä onnistuu, reseptien uudistaminen siirtää asiakkaan OmaKantaan, hakemusta en ole kokeillut, itsearvioinnin ja kyselylomakkeet on täytetty.
Toisessa valikossa on lääkeluettelo, omat tapahtumat, linkki OmaKantaan, saapuneet kirjeet, asiakirjat ja tieteelliset tutkimuset. Näi alkuvaiheessa ei ole kirjeitä, asiakirjoja eikä tieteellisiä tutkimuksia.
Kolmannessa valikossa löytyy 'Viestit', 'Esitä kysymys' ja 'Usein esitetyt kysymykset'. Viestit kohdassa on vastaukset esitettyihin kysymyksiin.
Hieman hämmentäviä piirteitä näissä näkymissä on.
'Oma asiointi' -valinnassa jokainen tapahtuma on käynti:
jos lähetän viestin se kirjautuu Maisan tapahtumiim 'Käynti maanantai 15. heinäkuuta 2019',
kun vastuullisen tiimin henkilö vastaa syntyy taas 'Käynti:tiistai 16. heinäkuuta 2019'
tai kun viestiä editoidaan niin 'Käynti: keskiviikko 16. heinäkuuta 2019'. Mitään muuta tietoa tapahtumasta ei sitten olekaan.
Ihan aluksi pelästyin näitä 'käynti' ilmoituksia kun jotenkin vielä luulin, että vaikkapa kotihoidosta olisi soitettu tai jopa käyty. Tai jotain. No ei ollut.
Jos potilaalla / asiakkaalla on ollut ihan fyysinen kohtaaminen hoitohenkilökunnan kanssa eli käytännössä lääkäri tai fysioterapeutti, saattaa käyntiyhteenveto sisältää ammattilaisen kirjauksen. Jokaisen 'käynti' kirjauksen perässä on potilaan 'Oma lääkelista' eli lääkkeen nimi, vahvuus, montako otetaan.
viimeisin käynti 5.11. on erityisen ilahduttava. Kukaan ei ole käynty meillä, meiltä ei ole käyty missään, ei ole soitettu mihinkäänpäin, eikä spostiakaan ole lähetetty.
Merkinnät
Avohoidon merkintä, tekijä N.N, perushoitaja klo 5.11.2019 08:47
Versio 1/1
Tekijä:N.N, perushoitaja Palvelu: — Tekijän tyyppi: lähihoitaja
Tallennettu: 5.11.2019 08:48 Palvelukontaktin pvm.: 5.11.2019 Tila: Kuitattu
Editori: N.N, perushoitaja (lähihoitaja)
Jatkojen tarkistus
Varsinainen herkku on tämän kaltainen tapaus, jota suositellaan ensisijaisesti käytettäväksi kun tarvitaan hoitotarvikkeita. Maisa-tapahtumat on lihavoitu.
Tehtävä: Tilaan tarvikeen sairaanhoitotarvikejakelusta
Lähtötiedot: Lääkärin allekirjoittama HOITOTARVIKELÄHETE, jossa diagnoosi, tuotteet joita voit tilata, henkiötietosi, osoitteesi, puhelinnumerosi jne.
Vaihe 1) Soita ensimmäisellä kerralla hoitotarvikejakeluun ja tilaa tarvikkeet terveysasemalle. Maisassa ei voi vielä tilata koska ns 'ensi-kerran'-portti on hoidettava puhelimitse.
Vaihe 2A) Kirjaudu Maisaan ja valitse valikosta 'Ota yhteytta' toinen valinta eli 'Esitä kysymys'. Valitse kohta 'Uusi kysymys Sinulla on yksinkertainen kysymys, johon et tarvise välitöntä vastausta:'.
Vaihe 2B) Valitse vastaanottaja valintalistalta. Jos listalla ei ole 'Hoitotarvikejakelu'-vaihtoehtoa palaa vaiheeseen 1). Muutenkin listalta näkyvät kohteet, joihin voit lähettää kysymyksiä.
Vaihe 2C) Valitse seuraavasta valintalistasta aihe:
'Kiireetön hoitoon tai palveluun liittyvä kysymys'.
Muut vaihtoehdot ovat 'Lääkitykseen liittyvä kysymys',
'Tutkimuksiin liittyvä kysymys',
'Aiempaan tai tulevaan käyntiin liittyvä kysymys',
'Lähetteeseen tai hakemukseen liittyvä kysymys', tai
'Tiedoksi ammattilaiselle'.
Vaihe 2D) Kirjoita viesti: kerro tarkasti mitä hoitotarvikkeita tarviset ja mistä noudat ne. Lähtötiedoissa mainitun hoitotarvikelähetteen olet varmaan skannannut (alkuperäinen on tarvikejakelussa), joten voit liittää sen tiedostona mukaan. Mutta on viestiin on kirjoitettava jotakin, ja lienee tarkoitus toistaa lähetteen tuotteet viestilaatikkoon. Nouto-osoiteeksi kirjoitat joko terveysasemasi, hoitotarvikejakelun keskuspisteen tai postin pakettiautomaatin osoitteen.
Vaihe 2E) Lähetä, vastus tulee 1-3 arkipäivän sisällä, tarvikkeet sitten aikanaan.
Maisa itse kertoo että ”Tälle verkkosivustolle on tehty käytettävyystestaus Oy Apotti Ab:n toimesta viimeksi vuonna 2018 ja saavutettavuusarviointi kolmannen osapuolen (Annanpura Oy) toimesta vuonna 2018.”
Näin kertoo suomi.fi: "Jotta voisit asioida toisen henkilön puolesta, täytyy teidän molempien olla elossa ja molemmilla tulee olla voimassa oleva henkilötunnus. Nämä tiedot tarkistetaan väestötietojärjestelmästä, kun kirjaudut asiointipalveluun. Tietosuojasyistä sinulle ei voida kertoa tarkkaa tietoa siitä, miksi et voi asioida toisen henkilön puolesta kyseisessä palvelussa. Saat ainoastaan tiedon, onko toisen puolesta asiointi mahdollista vai ei."
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Yläleuan rankaproteesi
Potilas velvoitti puolesta-asioijan hoitamaan ’tämän hammasasian’. Pienellä tarkennuksella selvisi että muutaman hampaan sillan tapainen, jo...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti